do roku 2023
do roku 2023
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Miasta Żywca w 2024 r. były wpływy z tytułu subwencji ogólnej w kwocie ponad 49,8 mln zł, które stanowiły 20,4% dochodów ogółem. Kolejnym istotnym źródłem dochodów były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w kwocie ponad 46,4 mln zł, stanowiące 19,1%. Trzecim co do wielkości wpływów i jednocześnie głównym dochodem własnym były wpływy z podatku od nieruchomości, które wyniosły blisko 42,0 mln zł, tj. 17,2% dochodów ogółem.
Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu miasta składało się łącznie na niemal 71,8% wszystkich wpływów. Istotne miejsce wśród dochodów własnych zajmują wpływy z innych lokalnych opłat, które zostały zrealizowane w kwocie blisko 11,6 mln zł i stanowiły 4,7% wszystkich dochodów.
do roku 2023
do roku 2023
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zagranicznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2024 r. Miasto Żywiec najwięcej środków przeznaczało na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wydatki te wyniosły łącznie ponad 100,9 mln zł, co stanowiło 42,3% wszystkich wydatków budżetowych miasta. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast w Polsce. Drugim najistotniejszym kierunkiem wydatków były zadania realizowane w zakresie transportu i łączności, które pochłonęły ponad 33,1 mln zł, tj. 13,9% wydatków ogółem. Z kolei wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych, jak również z funkcjonowaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. W 2024 r. na wydatki w tym obszarze Miasto wydało łącznie prawie 32,0 mln zł, tj. 13,4% wydatków ogółem. Na realizację zadań z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska wydatkowano ponad 24,7 mln zł, co stanowiło 10,4% łącznych wydatków budżetu.
Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało ponad 19,9 mln zł, co stanowiło 8,3% wydatków budżetowych. Powyższe wydatki stanowiły łącznie 88,3% wydatków ogółem budżetu.
do roku 2023
do roku 2023
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Miasta Żywca na koniec 2024 r. wyniosło nieznacznie ponad 17,5 mln zł i było niższe względem roku ubiegłego o kwotę blisko 2,5 mln zł. Wartość długu miasta w stosunku do uzyskiwanych dochodów jest niska (7,19%). Należy przy tym również wskazać, że poziom uzyskanej nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe miasta i spełnienie relacji, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.
Kształt WPF Miasta Żywca wg ostatniej zmiany podjętej w 2024 r.