W 2024 r. Miasto Żywiec kontynuowało realizację istotnych przedsięwzięć, które przyczyniały się do osiągania celów określonych w lokalnych dokumentach strategicznych i programowych. Poniżej przedstawiono podsumowanie najważniejszych zadań zrealizowanych w tym okresie w ramach lokalnych polityk, programów i strategii.
Kluczowym aspektem działalności Burmistrza było wdrażanie inicjatyw przewidzianych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym. Szczególny nacisk położono na realizację zadań związanych m.in. z modernizacją infrastruktury drogowej, sportowej i rekreacyjnej, redukcją emisji zanieczyszczeń niskiej emisji w obszarze miejskim oraz ochroną cennych ekosystemów przyrodniczych.
dokumentów i programów strategicznych miasta było realizowanych w 2024 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
z obszaru
transportu
z obszaru
ładu przestrzennego
z obszaru
ochrony zdrowia
o charakterze ogólnym
z obszaru
gospodarki komunalnej
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXIII/582/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 14 grudnia 2023 r.
Cel:
Strategia Rozwoju Miasta Żywiec na lata 2023-2030 jest efektem wspólnej dyskusji podjętej przez reprezentantów różnych środowisk nad strategicznymi kierunkami rozwoju miasta na najbliższe lata.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja czterech założeń/ domen w których mieszczą się m.in. miasto pełne zieleni, o potencjale turystycznym i rekreacyjnym; miasto oddychające czystym powietrzem wolne od smogu i zanieczyszczeń; miasto zapewniające różnorodną rozrywkę i rekreację każdej grupie wiekowej; atrakcyjne miejsca pracy.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXI/558/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30 października 2023 r.
Cel:
Program służy budowaniu partnerstwa pomiędzy Miastem Żywiec a organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącemu rozpoznawaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmocnieniu roli aktywności obywatelskiej w rozwiązywaniu problemów lokalnych.
Realizacja w 2024 r.:
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu przedstawiono w sekcji raportu Współpraca z NGO.
Podstawa prawna:
Uchwała nr VIII/60/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 15 kwietnia 2019 r.
Cel:
Program polega na ułatwianiu mieszkańcom Miasta Żywca dostępu do usług publicznych w obszarach kultury i sztuki, rekreacji, turystyki, wypoczynku, oświaty i wychowaniu, zdrowia, pomocy społecznej, handlu i usług poprzez stosowanie systemu rabatów i przywilejów. Żywiecka Karta Mieszkańca ma także umacniać wśród mieszkańców poczucie lokalnej tożsamości i promować korzystanie z usług lokalnych przedsiębiorców.
Realizacja w 2024 r.:
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji programu przedstawiono w sekcji raportu Żywiecka Karta Mieszkańca.
programy z obszaru polityki społecznej
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Żywcu przeznaczył na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej dotacje w łącznej wysokości 28.320.024,96 zł w 2024 r.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LIV/387/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 stycznia 2022 r.
Cel:
Strategia ma na celu wprowadzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych występujących w mieście, które wpływają na życie mieszkańców. Realizacja wyznaczonych celów oparta została na współpracy z istniejącymi instytucjami, organizacjami oraz innymi podmiotami działającymi w sferze społecznej. Zintegrowanie lokalnego środowiska pozwala zapewnić pomoc i wsparcie osobom w trudnej sytuacji socjalno-bytowej, stwarza warunki do życia w poszanowaniu godności każdego człowieka, pomaga eliminować dysfunkcje społeczne oraz gwarantuje równy dostęp do podstawowych usług.
Realizacja w 2024 r.:
Przykładowe działania:
Świadczeniami pieniężnymi objęto 181 rodzin, a niepieniężnymi 67 rodzin;
Pracę socjalną świadczono wobec 447 rodzin;
"Opieka wytchnieniowa" skorzystało z niej 17 osób, w tym 11 osób dorosłych ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz 6 dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności. Na realizację zadania wydatkowano 169.423,01 zł (ze środków z Funduszu Solidarnościowego);
Dodatki mieszkaniowe z dodatków mieszkaniowych korzystały 303 rodziny, wydatkowano kwotę 1.336.329,34 zł;
Dopłaty do energii cieplnej dla mieszkańców miasta, tj. dodatki osłonowe - wypłacono świadczenia dla 929 rodzin w łącznej kwocie 344.579,67 zł;
Wypłata dodatków węglowych dla 1 gospodarstwa domowego przeznaczono środki w wysokości 3.000,00 zł;
Dodatek gazowy, refundacja podatku VAT dla rodzin ogrzewających dom gazem. Z tej formy pomocy skorzystało 20 rodzin na łączną kwotę 21.305,94 zł;
Bon energetyczny, wypłacono świadczenia dla 1.448 gospodarstw domowych łącznie na kwotę 560.489,88 zł;
Program „Opieka 75+” programem zostało objętych 7 osób powyżej 75 roku życia. Na realizację usług opiekuńczych MOPS otrzymał dotację w wysokości 10.210,20 zł;
W związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy udzielono wsparcia obywatelom Ukrainy przebywającym w Żywcu. Łączne wydatki na ten cel wyniosły 733.315,69 zł;
Wydano 587 Kart Dużej Rodziny dla 133 rodzin, w tym: w formie tradycyjnej 289 KRD, w formie elektronicznej 298 KRD. Na realizację zadania wydatkowano 2.434,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LIV/388/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 stycznia 2022 r.
Cel:
Celem głównym programu jest przeciwdziałanie zjawisku przemocy w rodzinie wśród mieszkańców Miasta Żywca poprzez podnoszenie świadomości i wrażliwości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie, promowanie postaw społecznych wolnych od przemocy, działania mające na celu pogłębianie wiedzy i umiejętności na temat konstruktywnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych, a także podnoszenie kompetencji służb zajmujących się zjawiskiem przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2024 r.:
Podejmowano następujące działania bieżące wynikające z założeń programu:
bieżące monitorowanie zjawiska przemocy w Żywcu poprzez działalność Miejskiego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie we współpracy z Komendą Powiatową Policji w Żywcu;
działania interwencyjne - kierowane do osób doznających przemocy i stosujących przemoc w rodzinie;
realizacja procedury "Niebieskie Karty" i podejmowanie działań interdyscyplinarnych w ramach procedury w rodzinach dotkniętych zjawiskiem przemocy;
podejmowanie działań we współpracy z policją, placówkami oświatowymi, ochrony zdrowia, Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żywcu, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Żywcu;
podejmowanie działań mających na celu zwiększenie skuteczności ochrony i pomocy osobom doświadczającym przemocy w rodzinie i dostępności do wybranych form pomocy;
zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc;
podejmowanie działań pomocowych: pomocy psychologicznej, socjalnej, prawnej, pedagogicznej, terapeutycznej wobec osób uwikłanych w przemoc domową.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXI/488/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30.03.2023 r.
Cel:
Stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Miasta Żywca, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Poprawa funkcjonowania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji rodzicielskich, poprawa funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych wykluczeniem społecznym. Zwiększenie dostępności rodzin do poradnictwa specjalistycznego.
Realizacja w 2024 r.:
Współfinansowano pobyt 52 dzieci w różnych formach pieczy zastępczej, koszt realizacji zadania ogółem na wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej wyniósł 835.322,44 zł.
Podstawa prawna:
Program ten został opracowany i przyjęty przez Radę Miejską w Żywcu w związku z ustanowieniem przez Radę Ministrów wieloletniego programu finansowego wsparcia gmin na lata 2024–2028 pod nazwą „Posiłek w szkole i w domu”.
Cel:
Ograniczenie zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji.
Realizacja w 2024 r.:
W Rządowym Programie Dożywiania "Posiłek w szkole i w domu” uczestniczyło 50 osób, w tym 38 dzieci i uczniów oraz 12 dorosłych.
Na pokrycie kosztów żywienia wydatkowano ogółem kwotę 93.013,80 zł.
programy z obszaru ładu przestrzennego
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LLXXV/524/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 22 czerwca 2023 r. (z późn. zm.)
Cel:
Określenie polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze Studium Miasta Żywca: Głównym celem rozwoju przestrzennego jest harmonijny, równomierny rozwój całego organizmu miejskiego z jego podstawowymi funkcjami, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji obsługi regionu i funkcji wypoczynkowo-turystycznej, przy zachowaniu wartości kulturowych, powstrzymaniu degradacji oraz przywracaniu walorów środowiska naturalnego.
Realizacja 2024 r.:
Założenia studium były realizowane.
Podstawa prawna:
Uchwała NR IX/64/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30 kwietnia 2019 r.
Cel:
Celem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego (MPZP) jest określenie przeznaczenia terenów, zasad ich zagospodarowania i zabudowy w sposób zapewniający ład przestrzenny, zrównoważony rozwój oraz poszanowanie interesu publicznego i prywatnego. MPZP stanowią podstawowe narzędzie polityki przestrzennej gminy, służące kształtowaniu i ochronie ładu urbanistycznego, racjonalnemu gospodarowaniu zasobami przestrzennymi, a także koordynacji funkcji społecznych, gospodarczych i środowiskowych na danym obszarze.
Realizacja 2024 r.:
Zgodnie ze stanem na koniec 2024 r. na terenie Miasta Żywiec obowiązywał 1 miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który obejmował obszar w granicach miasta tj. 5050 ha.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LVI/397/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 31 marca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu. Niniejszy program ma także na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowym oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.
Realizacja w 2024 r.:
Zrealizowano następujące zadania:
zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu;
udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie;
prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnień behawioralnych, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowo - rekreacyjnych, kulturalnych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo - wychowawczych i socjoterapeutycznych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IX/51/2024 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 24 października 2024 r.
Cel:
Program Ochrony Zdrowia Psychicznego ma na celu zwrócenie uwagi na sytuację zdrowotną mieszkańców, a także przeprowadzenie analizy potrzeb oraz dostępności każdego rodzaju świadczeń. Spełnianie zadań zawartych w programie pozwoli na uświadomienie społeczeństwu przyczyn, ryzyk oraz zagrożeń związanych ze zdrowiem psychicznym.
Realizacja w 2024 r.:
Działania edukacyjne w zakresie promocji ochrony zdrowia psychicznego:
spotkania na lekcjach wychowawczych z uczniami;
wydarzenia realizowane przez organizacje pozarządowe;
działania prowadzone przez Wydział Prewencji KPP w Żywcu.
programy z obszaru ochrony środowiska
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXV/523/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 22 czerwca 2023 r.
Cel:
Zakres MPA obejmuje część diagnostyczną oraz programową:
Część diagnostyczna przedstawia analizę dokumentów strategicznych w zakresie zgodności z założeniami Miejskiego Planu Adaptacji (MPA), przedstawiono w niej charakterystykę miasta Żywca, przeprowadzono analizę lokalnych danych klimatycznych, dokonano opisu głównych zagrożeń klimatycznych, przygotowano analizy wrażliwości, potencjału i podatności miasta Żywca na zmiany klimatu, wykonano analizę ryzyka w zakresie prognozowanych zmian klimatu, a także przeprowadzono partycypację społeczną;
Część programowa dotyczy określenia wizji i celów MPA, dokonania opisu przedsięwzięć adaptacyjnych, a także przedstawienia możliwości wdrożenia MPA w zakresie wykorzystania potencjalnych źródeł dofinansowania oraz ewaluacji. Integralną częścią dokumentu jest także kontekst przeprowadzenia procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Realizacja w 2024 r.:
Podjęte zostały działania towarzyszące osiągnięciu celów adaptacyjnych o cechach zrównoważonego rozwoju, które wspierają ograniczanie antropogenicznych czynników generujących przyspieszenie zachodzenia zmian klimatycznych i jego negatywnych skutków:
Realizowane były przede wszystkim zadania dotyczące redukcji emisji szkodliwych substancji i zanieczyszczeń przez działalność człowieka do atmosfery poprzez systematyczne przeprowadzanie działań termomodernizacyjnych budynków, co przekłada się na zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło; rozbudowa sieci ciepłowniczej i lokalnych źródeł ciepła – np. wspólne kotłownie, wyeliminowanie spalania paliw złej jakości w piecach domowych, wyeliminowanie spalania odpadów w paleniskach domowych;
Działania edukacyjne, ukierunkowane na szeroko pojętą tematykę związaną z klimatem, środowiskiem i ekologią, podnoszące świadomość ekologiczną mieszkańców realizowane przez Miejskie Centrum Ekologiczne;
Podejmowanie działań mających na celu ochronę cennych przyrodniczo walorów środowiskowych występujących na terenie miasta, ale także działań mających na celu utrzymanie istniejących terenów zieleni na obszarze miasta.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXVI/463/2022 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 15 grudnia 2022 r.
Cel:
Działania zaplanowane do realizacji do 2030 r. są zgodne z celami strategicznymi oraz wcześniejszym zobowiązaniem do redukcji emisji gazów cieplarnianych, a jednocześnie przyczyniają się do zwiększenia poziomu adaptacji do zmian klimatu.
Realizacja w 2024 r.:
Wdrożenie Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w mieście Żywcu - Poprawa jakości powietrza w ramach którego zmodernizowanych zostało 24 kotłowni, w których stare źródło ciepła zastąpione zostało nowym źródłem ciepła na gazowe - 18 szt.; pelletowe - 15 szt; pompa ciepła - 1 szt.
Uruchomienie i prowadzenie punktu konsultacyjno-informacyjnego programu Czyste Powietrze na terenie miasta Żywca - wsparcie mieszkańców w uzyskaniu wiedzy na temat dofinansowania na modernizację budynków mieszkalnych. W ramach prowadzonego punktu udzielonych zostało 695 konsultacji bezpośrednich lub telefonicznych; rozdano 705 ulotek dot. programu; za pośrednictwem punktu złożonych zostało 199 wniosków o dofinansowanie dot. wymiany kotła lub/i modernizacji budynków, a także 118 wniosków o płatność.
Na nowo wybudowanej i oddanej do użytkowania w 2024 r. sali gimnastycznej przy LO im. Mikołaja Kopernika w Żywcu została zamontowana instalacja fotowoltaiczna w obecnej chwili funkcjonująca z mocą 49,45 kW.
Budynek warsztatów Zespołu Szkół Budowlano - Drzewnych odłączony został od kotłowni szkolnej ogrzewanej ekogroszkiem, od października 2024 r. ma własną niezależną kotłownię gazową. Budynek ten posiada również instalację fotowoltaiczną o mocy 42,33 kW.
Wykonanie przyłącza gazowego do budynku przy ul. Kościuszki 44 w Żywcu, wykonanie kotłowni gazowej oraz wewnętrznej instalacji C.O.
Wykonanie przyłącza gazowego do budynku przy ul. Kościuszki 48 w Żywcu oraz wymiana kotła węglowego na gazowy.
Przeprowadzenie termomodernizacji budynku przy ul. Krasińskiego 12 bez wymiany źródeł ciepła.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXI/245/2020 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 29 października 2020 r.
Cel:
Program Ochrony Środowiska określa politykę środowiskową, a także wyznacza cele i zadania środowiskowe. Stanowi podstawowe narzędzie prowadzenia polityki ekologicznej, ma na celu poprawę stanu środowiska oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi. Podejmowane zadania mają zapewnić skuteczne mechanizmy chroniące środowisko przed degradacją.
Realizacja 2024 r.:
Wdrażanie planu gospodarki niskoemisyjnej oraz programu ograniczania niskiej emisji;
Rozwój komunikacji publicznej w oparciu o nowoczesny niskoemisyjny tabor autobusowy oraz stworzenie zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej (autobus, pociąg) mającego na celu przesiadkę z indywidualnych samochodów na rzecz transportu zbiorowego;
Wspieranie rozwoju transportu rowerowego oraz wdrażanie rozwiązań na rzecz jego integracji z miejskimi systemami transportowymi m.in. poprzez rozwój i modernizację infrastruktury;
Bieżące utrzymanie dróg;
Utrzymywanie czystości nawierzchni ulic w miastach przez ograniczenie wtórnego pylenia;
Rozwój systemu informacyjnego dotyczącego monitoringu jakości powietrza i stanu jakości powietrza w skali lokalnej;
Prowadzenie kampanii edukacyjnych mających na celu wskazywanie prawidłowych postaw odnośnie ochrony powietrza, a także środków ostrożności odnośnie negatywnych skutków złej jakości powietrza;
Prowadzenie działań kontrolnych w zakresie zakazu spalania odpadów w indywidualnych systemach grzewczych jako elementu zmian w świadomości społeczeństwa oraz środek prewencyjny;
Budowa, rozbudowa i modernizacji urządzeń służących do optymalizacji wykorzystania istniejącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (w tym systemy sterowania, monitoringu i przesyłania danych);
Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków.
Raport z Programu Ochrony Środowiska obejmujący lata 2023 - 2024 wykonany zostanie w 2025 r.
Podstawa prawna:
Uchwała XXII/167/2020 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 27 lutego 2020 r.
Cel:
Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXIII/504/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 15 maja 2023 r.
Cel:
Celem programu jest zmniejszenie ilości zanieczyszczeń emitowanych do powietrza z procesów spalania paliw stałych, wytwarzanych przez stare przydomowe kotłownie poprzez ograniczenie możliwości spalania w nich odpadów. Realizacja niniejszego celu następuje poprzez wymianę starego urządzenia na nowe źródło ciepła.
Realizacja 2024 r.:
W 2024 r. zmodernizowane zostały 24 kotłownie, w których stare źródło ciepła zastąpione zostało nowym źródłem ciepła na:
gazowe - 18 szt.,
pelletowe - 15 szt.,
pompa ciepła - 1 szt.
programy z obszaru transportu
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII/152/2016 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 19 maja 2016 r.
Cel:
Głównym celem planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Żywca oraz gmin ościennych, z którymi podpisano stosowne porozumienia jest przede wszystkim określenie sieci transportowej, na której Miasto Żywiec będzie organizowało przewozy o charakterze użyteczności publicznej oraz zaplanowanie transportu publicznego w taki sposób, aby jego rozwój był zgodny z postulatami zrównoważonego rozwoju. Dodatkowe wskazówki zrównoważonego rozwoju to wdrażanie nowoczesnych koncepcji zachęcających do korzystania z transportu zbiorowego, stosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku naturalnemu oraz spełniających oczekiwania społeczne mieszkańców obszaru objętego planem transportowym.
Wdrożenie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Żywca umożliwia realizację następujących celów szczegółowych: poprawę dostępności transportowej i jakości transportu, przy uwzględnieniu potrzeb przewozowych osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej, integrację systemu transportowego w zakresie usług przewozowych oraz potrzeb wynikających z kierunków polityki państwa, w niezbędnym zakresie dotyczącym linii komunikacyjnych w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich, wsparcie konkurencyjności gospodarki obszaru, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i warunki życia mieszkańców.
Realizacja w 2024 r.:
Podejmowane były działania na rzecz poprawy jakości transportu z uwzględnieniem potrzeb przewozowych osób z niepełnosprawnościami, w szczególności osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Podstawa prawna:
Uchwała LXXXII/569/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30 listopada 2023 r.
Działania zmierzające do opracowania planu zrównoważonej mobilności dla subregionu południowego województwa śląskiego, czyli miasta Bielska-Białej oraz powiatów bielskiego, cieszyńskiego i żywieckiego, podjęła Aglomeracja Beskidzka. Plan to swego rodzaju konstytucja transportowa dla regionu.
Cel:
Plan Zrównoważonej Mobilności Aglomeracji Beskidzkiej 2040+ to kompleksowy dokument rangi strategicznej, opracowany i wdrażany przez władze miast i gmin oraz podmioty zaangażowane w realizację polityki transportowej, ukierunkowany przede wszystkim na zapewnienie dobrego dostępu do celów podróży i usług. W planie, obok diagnozy i określenia problemów mobilności występujących na danym obszarze, znajdują się także adekwatne działania i zachęta do kształtowania wybranych zachowań komunikacyjnych, jak również wskazanie narzędzi monitoringu stanu mobilności. Cele planu:
zapewnienie wszystkim mieszkańcom obszaru Aglomeracji Beskidzkiej takich opcji transportowych, które umożliwiają łatwy dostęp do celów podróży i usług;
poprawa stanu bezpieczeństwa, w szczególności pieszych i rowerzystów;
redukcja zanieczyszczenia powietrza i hałasu, emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii;
promowanie zbiorowych i niskoemisyjnych form transportu osób i towarów;
pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców i gospodarki.
Realizacja:
Budowa infrastruktury rowerowej;
Poprawa jakości nawierzchni dróg gminnych;
Wprowadzenie strefy płatnego parkowania;
Realizowanie wraz z sąsiednimi gminami transportu zbiorowego za pomocą jednego przewoźnika tj. Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Żywcu.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXII/570/2023 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie przyjęcia „Polityki Rowerowej dla Miasta Żywiec do 2030 r." https://www.bip.zywiec.pl/item/7637
Cel:
Celem jest promowanie i rozwijanie transportu rowerowego. Dokument wskazuje, że inicjatywa jest częścią szerszych działań miasta Żywca. Ma to na celu promowanie zrównoważonego rozwoju i poprawę jakości życia mieszkańców. Redukcja emisji spalin i hałasu przyczyni się do poprawy jakości powietrza.
Polityka rowerowa będzie wspierać również kwestie rozwoju gospodarczego Żywca. Wszystkie te działania to nowe możliwości dla lokalnych przedsiębiorców i szeroko rozumianej turystyki.
Inwestycje w infrastrukturę rowerową mają na celu zwiększenie atrakcyjności miasta jako miejsca przyjaznego dla mieszkańców i turystów.
Realizacja 2024 r.:
30.12.2024 r. podpisano umowę o dofinansowanie na realizację projektu „Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim”, który jest realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.10 „Fundusze Europejskie na transformację”, Działanie FESL.10.15 „Wykorzystanie endogenicznego potencjału podregionów górniczych”, Beneficjentem Projektu jest Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu a partnerami: Miasto Żywiec, Gmina Łodygowice, Gmina Czernichów. Celem projektu jest wspieranie zeroemisyjnej mobilności na atrakcyjnym obszarze wokół Jeziora Żywieckiego i wzdłuż Jeziora Międzybrodzkiego, a także rozwój bezpiecznej, wygodnej i atrakcyjnej infrastruktury rowerowej, jak również ochrona środowiska naturalnego Jeziora Żywieckiego i Jeziora Międzybrodzkiego. Przedmiotem projektu jest budowa na terenie miasta Żywca oraz gmin Łodygowice i Czernichów sieci wysokiej jakości dróg pieszo – rowerowych oraz parkingów Bike&Ride i Park&Ride, jako alternatywnej dla indywidualnego ruchu zmotoryzowanego formy codziennego przemieszczania się i transportu publicznego.
Dodatkowo na terenie miasta planowana jest poprawa bezpieczeństwa użytkowników dróg pieszo-rowerowych na istniejącym odcinku szlaku komunikacyjnym od dzielnicy Sporysz do Działów Zadzielskich poprzez montaż monitoringu i oświetlenia. Projekt przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów, kierujących hulajnogą, itp.), redukcji zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu spowodowanego transportem samochodowym. Nowoczesna infrastruktura pieszo – rowerowa będzie służyć zarówno mieszkańcom Żywiecczyzny jak i odwiedzającym ten teren turystom.
W ramach projektu pn. „Modernizacja ciągów drogowych: ul. Sienkiewicza i ul. Żeromskiego w Żywcu” zrealizowanego z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych wybudowano drogę pieszo rowerową na odcinku od skrzyżowania ul. Żeromskiego i ul. Sienkiewicza do stacji benzynowej. Brakujący odcinek do istniejącej ścieżki pieszo-rowerowej zostanie wykonany w ramach projektu pn. „Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim”.
programy z obszaru gospodarki komunalnej, mieszkaniowej i energetycznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XII/85/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 4 lipca 2019 r.
Cel:
Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Podejmowane działania pozwalają utrzymać w należytym stanie technicznym zasób mieszkaniowy miasta, przede wszystkim poprzez realizację planu remontów i modernizacji. Działania w zakresie niniejszego programu mają na celu złagodzenie deficytu lokali mieszkalnych, poprawę stanu technicznego mieszkaniowego zasobu gminy, sprzedaż lokali komunalnych, racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy oraz porządkowanie stanów prawnych nieruchomości zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem.
Realizacja w 2024 r.:
Remont dachu budynku miejskiego w Żywcu przy ul. Kościuszki 15A.
Remont 7 lokali mieszkalnych w budynkach przy ul. Kabaty 57, 58, 59 i 60, przy ul. Rzeźniczej 2,
przy ul. Dworcowej 19.
Wykonanie zmiany źródła ciepła i instalacji gazowej w budynku przy ul. Kościuszki 48.
Remont dachu budynku mieszkalnego przy ul. Kościuszki 48..
Wykonanie instalacji gazowej w budynku przy ul. Kościuszki 44.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVIII/347/2021 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 28 października 2021 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2024 r.:
Przez cały rok, sukcesywnie prowadzono modernizację kanalizacji sanitarnej na terenie miasta Żywca, w ramach prac wymieniono fragmenty kanalizacji w ciągu ulic: Leśnianka, Grapa, Grojec, Wiśniowej, Konopnickiej, Wierzbowej, Bielskiej, Wesołej, Powstańców Śląskich, Sienkiewicza, Zielonej. W 2024 r. na ten cel przeznaczono 356.548,02 zł.
Przeprowadzono uszczelnianie sieci kanalizacji sanitarnej w miejscach wytypowanych przez dział kanalizacji sanitarnej, jako najbardziej pilne. Na renowację kanałów metodą rękawa termoutwardzalnego wydano 402.539,10 zł.
Rozpoczęto pracę nad rozbudową oczyszczalni ścieków w Żywcu. Otrzymano dofinansowanie w postaci pożyczki z WFOŚiGW, wybrano wykonawców i obecnie trwają prace budowlano- montażowe zgodnie z harmonogramami rzeczowo- finansowymi dla zadań:
Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Żywcu - część mechaniczna;
Rozbudowa instalacji do produkcji energii elektrycznej;
Dostawa i montaż wirówki osadu;
Wymiana dmuchaw;
Dostawa analizatora toksyczności.
Na powyższe zadania wydano do tej pory 2.328.683,89 zł.
W ramach dalszych prac nad rozbudową oczyszczalni podjęto prace nad modernizacją systemu retencjonowania ścieków, aby w większym stopniu móc kontrolować proces ich oczyszczania, zwłaszcza w sytuacjach wzmożonego dopływu nieczystości spowodowanych intensywnymi opadami bądź roztopami. Zakupiono niezbędny materiał i prace prowadzone są siłami własnymi MPWiK. W 2024 r. przeznaczono na to zadanie 544.777,77 zł.
Podjęto działania nad koncepcjami dalszej rozbudowy oczyszczalni- zlecono wykonanie dokumentacji projektowej obejmującej rozbudowę części biologicznej, co pozwoli na efektywniejsze oczyszczanie ścieków ze związków azotu a także zwiększy jej przepustowość, celem możliwości przyłączania nowych mieszkańców. Zadanie zakontraktowane jest na 885.000,00 zł. Zrealizowane zostanie do końca 2025 r.
Wykonano również modernizację sieci wodociągowej w rejonie ulic: Żeromskiego, Wesołej, Wiśniowej, Powstańców Śląskich, Reymonta, Słonki, Świętokrzyskiej oraz Bielskiej. Całkowity koszt przeprowadzonych prac to 1.085.056,23 zł
Dokończono również budowę zbiornika wody czystej na Stacji Uzdatniania Wody w Żywcu, który zwiększył rezerwę wody uzdatnionej na potrzeby odbiorców a także zapewnił wyższy poziom bezpieczeństwa biologicznego wody. Na powyższe prace przeznaczono w 2024 r. 154.749,22 zł, koszt całkowity zbiornika: 3.412.666,95 zł.
Kolejnym wykonanym zadaniem jest budowa dodatkowego zbiornika wody wraz z hydrofornią w rejonie ul. Niwy. Powyższy zbiornik ma służyć mieszkańcom Kolonii Browar oraz osiedla Zgoda jako dodatkowe zabezpieczenie w wodę uzdatnioną oraz dla celów SSE zlokalizowanej w gminie Radziechowy- Wieprz. Budowa dodatkowej infrastruktury w 2024 r. wyniosła 1.369.893,37 zł. Całkowity koszt zadania: 1.510.762,87 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XVII/122/2019 Rady Miejskiej w Żywcu z dnia 28 listopada 2019 r.
Cel:
Dokument miał na celu ocenę aktualnego stanu oraz prognozowanych zmian w zapotrzebowaniu na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Realizacja programu ma zapewnić stabilne zaopatrzenie w energię na rynku lokalnym gminy oraz dla wszystkich odbiorców. Obejmuje to także wykorzystanie istniejących nadwyżek oraz lokalnych zasobów paliw i energii, w tym energii elektrycznej i ciepła pochodzących ze źródeł odnawialnych.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach planu zaopatrzenia w ciepło w 2024 r. MZEC EKOTERM podłączył nowych odbiorców:
Przy ul. Komorowskich 94;
Nowy budynek bez numeru przy ul. Południowej;
Przebudował przyłącze kanałowe na preizolowane do budynku przy Al. Piłsudskiego 11;
Przebudował osiedlową sieć ciepłowniczą do wymiennikowni ciepła SW 36 i SW 40, które zasilają bloki 36-40 na os. 700-lecia.
Podpisał umowę z generalnym wykonawcą zadania pn.:
„Przebudowa kotłowni Rejonowej „Pod Grapą” dla potrzeb wysokosprawnej kogeneracji i nowych jednostek wytwórczych zasilanych gazem”. Realizacja tego działania pozwoli MZEC „EKOTERM” Sp. z o.o. w Żywcu – dostawcy ciepła do sieci ciepłowniczej – na osiągnięcie w 2026 r. statusu efektywnego systemu ciepłowniczego, a jednocześnie spowoduje zastąpienie 2/3 paliwa węglowego paliwem gazowym.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXXVII/603/2024 z dnia 27 marca 2024 r.
Cel:
Celem Programu jest zapobieganie bezdomności zwierząt oraz zapewnienie opieki zwierzętom bezdomnym. Redukcję zjawiska bezdomności wśród zwierząt domowych i gospodarskich zapewnia się poprzez wdrażanie kompleksowych działań ukierunkowanych na zapewnienie im właściwej opieki. Program zakłada identyfikację, wyłapywanie oraz przekazywanie bezdomnych zwierząt do odpowiednich placówek opiekuńczych, takich jak schroniska. Istotnym elementem jest również ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt poprzez działania profilaktyczne, w tym sterylizację i kastrację, oraz prowadzenie szeroko zakrojonej edukacji społecznej na temat odpowiedzialności właścicieli zwierząt.
Realizacja w 2024 r.:
Zadania priorytetowe, realizowane w 2024 r. w ramach niniejszego programu, to:
zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku;
opieka nad wolnożyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie;
odławianie bezdomnych zwierząt;
obligatoryjna sterylizacja albo kastracja zwierząt w schronisku;
poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt;
usypianie ślepych miotów;
wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich;
zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt;
elektroniczne znakowanie (czipowanie) psów i kotów znajdujących się w schronisku.